TOMTOM KAPTAN SOKAĞI

 Ocak 2009 



       Babamın 1950'li yıllarda ilk geçliğinde çalıştığı Tokatlıyan Oteli (Konak Oteli)       (İnternet)


Galata ve Beyoğlu civarında dolaşmayı hep sevdim.Bunda, babamın İlk gençlik yıllarında Tokatlıyan Otelinde çalışmasının etkileri olduğu kadar ,benim yirmili yaşlarımda Paris'i görmüş olmamın da etkisi var. Paris'te binalara, şehrin korunmuşluğuna hayran olmuştum. Sonra da İtalyan şehirlerinde sokak aralarındaki küçük meydanlar cezbetmişti beni. 

İstanbul'a döndükten sonra Beyoğlu'na çıkan bütün yolları keşfe başladım.İşyerim Karaköy civarında olduğundan ,keşiflerim kolaylaşıyordu. Rehber yazarlarım da vardı.  Fikret Adil ,Said Duhani ,Çelik Gülersoy, Demir Özlü , Nedim Gürsel 'den  o kadar çok şey okumuştum ki  Beyoğlu hakkında. Sokaklarının ismi de ne hoştu ;  Lüleci Hendek Sokağı ,Tomtom Kaptan Sokağı,SerdarıEkremSokağı ,KumbaracıYokuşu,Postacı-
lar Sokağı ....

    
Serdarı Ekrem Sokak                                       Lüleci Hendek Sokak



İşte ,bu keşif günlerimden birinde Boğazkesen'den Yeni Çarşı Caddesine (Galatasaray Lisesinin yanındaki sokak)
doğru çıkarken,yolun ortalarında  sol köşede Tomtom Kaptan Camisinin yanından  aynı isimli sokağa girdim.Evet bu sokak ,binalarıyla tam da benim görmek istediğim gibi bir sokaktı. 

     
Postacılar Sokak'tan inerken, Arnavut kaldurımı olan yer kaplamaları ne yazık ki beton kaplamaya dönüştürüldü 

Solda İtalyan Lisesi, karşısında biri o zaman otel olan büyük iki güzel bina. Ve küçük hoş bir meydan. Lisenin ilerisinde İstanbul'un en eski elçilik binalarından Venedik Sarayı.Muhteşem bahçesinin içinde ve Beyoğlu'nun bütün yangınlarından kurtulmuş olarak üç yüz yıldır durmakta.Karşısında Fransız Elçiliğinin bahçesinin arka kapısı ve küçük mahkeme binası.Bu binalara estetik gözle bakmak keyif verici.

       

On metre kadar önümde siyah kıyafetiyle bir rahip yürüyor. Meydanın sonunda yol daralıyor ve dikleşiyor.Sokak arnavut kaldırımı(idi).Soldaki eski evin basamaklarında Nilüfer bir Loreen Mc Kenneth şarkısına klip çekmişti. Burası artık Postacılar  sokak. Biraz ilerde yol kendiliğinden dönecek. Dönemeçte solumuzda eski İspanyol elçiliğinin, üzerinde Sancta Terra yazan şapeli vardır. 

     
     Santa Maria Draperis Kilisesi şapel girişi



Kapısı genellikle kapalıdır.(O köşe de,  Tarkan'ın allı güllü bir klipine mekan olmuştu.) Bir gün, nasılsa o kapıyı açık görüp girmiştim.1670 te yapıldıktan sonra Beyoğlu yangınlarından birinde zarar gören şapel,1871 de yeniden yapılmış. İçinde birkaç mezar olan küçük bir geçitten geçtikten sonra, kendimi Santa Maria Draperis kilisesinin iç kapısında bulmuştum. Hoş bir keşif olmuştu benim için.

      
      Santa Maria Drapeis Kilisesi



Postacılar sokağın, sağında ve solunda yine tarih kokan hoş binaların arasından İstiklal Caddesine varılmıştır artık.



       Eski Beyoğlu böyleymiş..(Bir Beyoğlu Fotoromanı - Yapı Kredi Yayınları)

  
 -"Tomtom Kaptan Sokak "
Daha önce adlandırılmamış olan Beyoğlu ve Galata'nın sokakları 19.yy.ın ikinci yarısından itibaren hızla adlandırılmaya başlanmış.

Sokağın girişinde bulunan Tomtom Kaptan Cami ile ilgili
olarak,Beyoğlu Müftülüğü 1592 yılında Tomtom Mehmet
Kaptan tarafından yaptırıldığı bilgisini verir. Bir de caminin imamlarından ,musiki ile ilgilenen Tum tum Abdullah'tan bahseder.
      

Yorumlar